جراحی بینی یا رینوپلاستی چیست؟

جراحی بینی یکی از عمل‌های جراحی زیبایی می‌باشد، که امروزه طرفداران بسیار زیادی در بین افراد دارد و از استقبال فراوانی برخوردار است. افرادی که قصد دارند، عمل بینی انجام دهند، سوالات و ابهامات زیادی در رابطه با عمل فوق دارند. در این مقاله سعی شده‌ است به پاسخ این سوالات پرداخته شود. پزشک تمام تلاش خود را بکار می‌برد، تا بتواند افراد را به خواسته‌های واقع‌ بینانه و منطقی برساند.

  • هدف از انجام دادن عمل بینی در هر فرد با توجه به شرایطی که دارد متفاوت می‌باشد، گرچه یک سری هدف‌های کلی وجود دارد، که باعث می‌شود افراد اقدام به عمل بینی کنند، که می‌توان به اصلاح کردن فرم بینی و شکل ظاهری بینی اشاره کرد.

  • البته علاوه‌بر این‌که عمل بینی جهت زیبایی و اصلاح کردن فرم بینی کاربرد دارد، در یکسری موارد هم جهت رفع کردن مشکلاتی که در ساختار بینی وجود دارد به کار برده می‌شود.

عمل بینی به دو صورت بسته و باز انجام می‌گیرد. پزشک تصمیم می‌گیرد که فرد بیمار از طریق کدام روش اقدام به جراحی بینی کند. به‌ همین دلیل بهتر است پزشکی انتخاب شود، که مهارت بالایی در جراحی داشته باشد و بتواند افراد را راهنمایی کند. یکی از بهترین پزشکانی که می‌تواند، افراد را در این زمینه کمک کند، دکتر رحمتی است؛ که با بکار بردن تکنیک‌های بهتر می‌تواند، افراد را در رسیدن به نتیجه‌ بهتر یاری دهد.

هدف از جراحی بینی چیست؟

در حالت کلی اهداف بسیار زیادی وجود دارد که می‌توان برای رسیدن به آن‌ها اقدام به عمل بینی کرد، که می‌توان به برطرف کردن مشکلات عملکردی در بینی اشاره کرد؛ مثلاً مشکلات تنفسی. همچنین می‌توان برای رفع کردن ایراداتی که در ظاهر بینی وجود دارد از جمله قوز بینی و عدم تقارن و رفع کردن مشکلات عملکردی در ظاهری بینی از جراحی بینی استفاده کرد.

به‌ طور معمول این عمل با توجه به تغییراتی که نیاز است بر بینی فرد اعمال شود و همچنین با توجه به نوع تکنیک که فرد انتخاب کرده، حدود ۱ الی ۳ ساعت به طول می‌انجامد‌. با توجه به فرم بینی پزشک تشخیص می‌دهد، که از کدام تکنیک جراحی برای رفع کردن ایرادات فرد استفاده شود. هر کدام از روش‌هایی که انتخاب می‌شود مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد، که در ادامه هر کدام از تکنیک‌های جراحی بینی را به‌ طور مختصر توضیح خواهیم داد.

مهمترین اصل در جراحی زیبایی بینی این است که از یک سادگی نامطبوع به پیچیدگی ای برسیم که ورای آن، سادگی مطبوعی حاصل شود، اگر هدفتان از انجام دادن این جراحی ایجاد یک بینی بسیار کوچک است یا یک بینی با نوک به شدت جمع شده، باید بدانید که هدفتان را اشتباه انتخاب کرده اید، بینی عضوی است جهت نفس کشیدن.

رعایت کلیه نسبت های صورت، رعایت عمکرد طبیعی بینی، رعایت کلیه زوایا و خطوط زیبایی شناختی بینی و غیره… این کارها مسیر را پیچیده میکند، ولی حاصل آن یک سادگی مطبوع است…

انواع روش های جراحی بینی

عمل جراحی بینی به روش بسته

در روش جراحی بینی بسته، پزشک تمامی برش هایی را که نیاز است، در داخل بینی ایجاد می‌کند و از طریق ابزارهای مخصوص، مقدار بسیار کمتری از پوست بینی را از اسکلت جدا می‌کند تا بتواند تغییراتی که نیاز است را، بر قسمت ساختار بینی اعمال کند. چون در این روش پزشک دید کامل‌تری نسبت‌ به ساختار بینی ندارد. جهت اعمال کردن تغییرات عمده نمی‌توان از این روش استفاده کرد. بنابراین این روش برای زمانی‌که نیاز است، در بینی تغییرات کوچک ایجاد شود و برای رفع کردن  ایرادات محدود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عمل بینی به روش باز

عمل بینی باز یکی از تکنیک‌های جراحی بینی به شمار می‌آید، بدین صورت که پزشک برای انجام این عمل علاوه‌ بر این‌که یکسری برش‌ها را در داخل بینی اعمال می‌کند، نیاز است که در قسمت کلمبیا هم برش‌های ایجاد کند. با ایجاد کردن این برش‌ها پزشک می‌تواند پوست بینی را به قسمت بالا آورده و با دیدی بهتر بتواند، تغییرات لازم را بر ساختار بینی اعمال کند. از مزایای این روش می‌توان به قدرت مانور بیشتر و تقویت گسترده‌تر اشاره کرد.

ویژگی های انواع بینی

همان‌گونه که اشاره شد دو نوع بینی گوشتی و استخوانی وجود دارد، که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارد که عبارت است از:

ویژگی بینی گوشتی

  •  نوک بینی در بینی های گوشتی به‌ صورت گرد و پهن است.
  • از لحاظ ساختمان و ساختار، بینی های گوشتی شامل غضروف‌های ظریف‌تر می‌باشد.
  • پوست بینی های گوشتی بسیار ضخیم می‌باشد.
  • در پوست نوک بینی غددهای چربی فعال وجود دارد.

ویژگی بینی استخوانی

  • دارای پوست نازکتر می‌باشد.
  • غضروف این نوع بینی بسیار مستحکم است.
  • دوره نقاهت بسیار کمتر است .
  • میزان کبودی و ورم بسیار کمتر است.
 

 

انحراف بینی (علائم، علل و روش های درمان)

تغییر شکل تیغه بینی می تواند بی اهمیت باشد. با این حال، در جدی ترین موارد، این ناهنجاری می تواند باعث مشکلات تنفسی، خروپف و نقص زیبایی شود.

 

سپتوم بینی دیواره داخلی بینی است که سوراخ های بینی را از هم جدا می کند. این عضو مستعد یک ناهنجاری است که معمولاً به عنوان انحراف تیغه بینی شناخته می شود. ارقام نشان می دهد که نزدیک به 80 درصد از جمعیت تحت تأثیر این ناهنجاری قرار دارند. در بیشتر موارد، تاثیری بر زیبایی و عملکرد (تنفس) بینی ندارد.

 

با این حال، برای برخی، انحراف (به راست یا چپ) می تواند کم و بیش مشخص باشد، که اثر آن تغییر تنفس، خروپف یا سینوزیت و غیره است. انحراف تیغه بینی می تواند غضروف، استخوان های بینی یا هر دو را تحت تاثیر قرار دهد.

علل اصلی انحراف بینی

انحراف تیغه بینی می تواند در بدو تولد ظاهر شود. این یک ناهنجاری آناتومیک مادرزادی است. این ناهنجاری همچنین در بسیاری از موارد پیامد یک ضربه، شوک شدیدی است که در حین انجام یک فعالیت ورزشی یا یک تصادف ایجاد می شود.

علائم انحراف تیغه بینی چیست؟

انسداد بینی و شرایط مربوط به آن را می توان به انحراف تیغه بینی نسبت داد. این شامل:

  • ناراحتی یا مشکل در تنفس
  • احساس گرفتگی بینی در یک طرف
  • خرناس
  • سردردهای مکرر و گاهی دائمی
  • عطسه مکرر
  • عفونت های گوش و حلق و بینی، به ویژه گوش ها یا سینوس ها
  • خونریزی های مکرر بینی
  • تغییر حس بویایی

 

اگر هر یک از این علائم را دارید، در مشورت با پزشک تردید نکنید.

سپتوپلاستی برای درمان انحراف تیغه بینی

 

این مداخله شامل بازسازی سپتوم انحرافی بینی است که باعث می شود گردش خوب جریان هوا در بینی بازگردانده شود و در نهایت به بیمار امکان تنفس خوب را می دهد. سپتوپلاستی زمانی می تواند یک عمل کاربردی باشد که هدف آن بهبود تنفس باشد یا در صورت اصلاح کجی بینی، یک عمل زیبایی شناختی باشد. با این وجود، سپتوپلاستی می تواند یک هدف دوگانه، (عملکردی و زیبایی شناختی) داشته باشد.

مداخله چگونه انجام می شود؟

عمل انحراف تیغه بینی با بیهوشی عمومی انجام می شود. در اولین ملاقات با جراح از تمامی روش های مداخله مطلع خواهید شد. سپس معاینات پزشکی تکمیلی و مصاحبه با متخصص بیهوشی را در جلسه دوم انجام خواهید داد.

در طول عمل، جراحان عموما یک برش پوستی جزئی ایجاد می کنند و اسکارها بعد از عمل، اصلا مشخص نیستند. در پایان عمل، جراح  احتمالاً یک آتل در دو طرف سپتوم قرار می دهد تا وضعیت عمودی خود را حفظ کند.

بعد از عمل بینی چه احساسی دارم؟

بعد از عمل به دلیل وجود التهاب در بینی نمی توانید  به راحتی و کامل از طریق بینی نفس بکشید، با این وجود، به تدریج تنفس طبیعی را به دست خواهید آورد.

مراقبت های بعد از عمل انحراف بینی

مراقب باشید، حداقل 24 تا 48 ساعت پس از جراحی انحراف تیغه بینی، بینی خود را باد نکنید. برای عطسه کردن، دهان خود را کاملا باز نگه دارید. همچنین از خاراندن پوسته های خون خشک شده در بینی خودداری کنید. از مصرف داروهای مبتنی بر آسپرین چه قبل و چه بعد از عمل خودداری کنید.

الکل و تنباکو نیز قبل و بعد از مداخله ممنوع است. همین امر در مورد قرار گرفتن در معرض نور خورشید، حمام آب گرم و هرگونه فشار بر بینی نیز صدق می کند. در نهایت به روزهای استراحتی که جراح تجویز کرده است (1 تا 2 هفته) احترام گذاشته و ورزش و فعالیت های بدنی را فقط پس از 2 هفته از سر بگیرید.

نتیجه گیری:

جراحی بینی یکی از پر کاربردی‌ترین عمل زیبایی است، که علاوه بر این‌که در جنبه زیبایی می‌توان از آن استفاده کرد، به صورت درمانی هم می‌تواند جهت رفع نواقصات کاربرد داشته باشد. برای این‌که بتوان به نتیجه دلخواه رسید، بهتر است که به جراح ماهر و با تبحر مراجعه کرد، تا عوارضات بعد از عمل را با مقدار بسیار زیادی کاهش دهد.

یکی از بهترین پزشکان دکتر باستانی نژاد است که با ارائه دادن خدمات بهتر باعث شده تا همه بیماران از دکتر باستانی نژاد رضایت کامل را داشته باشند. همچنین نیاز است تا تمام مراقبت‌های بعد از عمل را به نحو احسن انجام داد تا دچار عوارض بعد عمل از نشد.

اشتراک گذاری :

مقالات بیشتر :