جراحی بینی ترمیمی چیست؟

جراحی بینی ترمیمی نوعی عمل زیبایی بینی است که به اصلاح نواقص و ایراداتی می پردازد که در جراحی اولیه به طور کامل از بین نرفته اند. البته این نوع از عمل را نمی توان فقط جز عمل های زیبایی دانست بلکه عمل بینی ترمیمی می تواند با هدف درمان مشکلات تنفسی که طی عمل بینی نخست برای فرد به وجود آمده اند نیز صورت پذیرد. جراحی ترمیمی با نام های رتوش بینی یا عمل ثانویه نیز شناخته می شود. هدف ما در این مقاله سایت دکتر باستانی نژاد  تمرکز بر روی علل و نحوه انجام و ضرورت پیوند غضروف در جراحی ثانویه بینی است.

جراحی ترمیمی بینی می تواند به شدت پیچیده باشد و یا می تواند به سادگی انجام گیرد و تنها ایرادات بینی را رفع کند. این مورد بستگی به موارد زیر دارد:

  • شدت تخریب بینی که در جراحی اولیه رخ داده است
  • مقداری از تیغه بینی که برداشته می شود
  • خصوصیت پوست بینی
  • کیفیت مجراهای بینی

برای تمامی این موارد نیاز است که جلسه ای با جراح گذاشته شود و تمامی این موارد مورد بحث و بررسی قرار گیرند.
جراح با تجربه با بررسی بینی می تواند به برخی نکات اشاره کند. ولی برای کمک به جراح بهتر است که عکس هایی از قبل از جراحی بینی به پزشک نشان داده شود. همچنین خلاصه شرح حالی از چگونگی انجام جراحی بینی قبلی به پزشک داده شود. بنابراین داشتن پرونده پزشکی می تواند کمک زیادی کند.

رایج ترین عوامل جهت انجام جراحی بینی ترمیمی

پس از گذشت اولین عمل بینی چنانچه فرد احساس نماید فرم و شکل بینی او از نظر جنبه ظاهری همچنان مشکلاتی دارد و از نظر تنفسی نیز عملکرد بینی کاهش یافته است ، برای عمل ثانویه نیاز است به جراح مراجعه نماید تا با بررسی های بالینی از فرم بینی ، جهت انجام یا عدم انجام جراحی ثانویه بینی تصمیم گرفته شود. اما این مشکلات شامل چه مواردی خواهند شد؟ رایج ترین مشکلاتی که فرد را به رتوش بینی سوق می دهد عبارتند از:

  • وجود قوز بینی
  • بد فرم شدن بینی
  • عدم تناسب بینی با صورت
  • مشکلات تنفسی
  • افتادگی نوک بینی
  • عدم تقارن در سوراخ های بینی
  • کوچک شدن بیش از حد بینی
  • کج شدن بینی
  • فیبروز بینی

در ادامه به تفضیل در خصوص تمامی این موارد که منجر به جراحی بینی ترمیمی می شوند خواهیم پرداخت.

جراحی ترمیمی بینی چگونه انجام می شود؟

در جراحی ترمیمی بینی معمولا برای فراهم کردن پشتیبانی لازم از بافت بینی، عمل پیوند غضروف انجام می شود. این اقدام برای نوک بینی یا تیغه ی آن اجرا می شود و باعث افزایش استحکام این بخش ها می گردد.
غضروف موجود در تیغه ی بینی معمولا ضعیف است و به همین دلیل جراح پلاستیک بینی باید از بخش های دیگر بدن غضروف به دست آورده و از آن برای تقویت این بخش از بینی استفاده کنند.
مهم ترین بخش هایی که می توان از غضروف موجود در آن ها برای پیوند به بینی استفاده کرد، عبارتند از:
• گوش
• دنده
همچنین برای جبران معضلات مربوط به بخش های نرم تر بینی (در نوک بینی یا تیغه) ممکن است نیاز به پیوند بافت باشد تا بتوان به این طریق حمایت خوبی از این بخش ها به عمل آورد.
برای پیوند بافت به بینی از بافت تمپورال فاشیا استفاده می شود؛ این اقدام به این صورت انجام می شود که برای برداشت بافت سعی بر این خواهد بود که برش در میان موها ایجاد شده و به نحوی پنهان شود.

دوران نقاهت جراحی بینی ترمیمی

جراحی بینی ترمیمی حدوداً بین دو تا پنج ساعت زمان می برد و تحت بیهوشی کامل انجام می گیرد. بعد از این جراحی نیاز است که به مدت شش هفته فعالیت های فیزیکی محدود شوند. همچنین برای حفاظت از بینی هفت تا ده روز یک اسپلینت بر روی بینی قرار داده می شود. تورم و انسداد بینی مواردی طبیعی بعد از جراحی بینی هستند. همچنین رعایت برخی نکات بعد از جراحی ترمیمی بینی می تواند نتیجه ای ایده آل را تضمین کند.

آیا جراحی ترمیمی بینی درد دارد؟

جراحی ترمیمی بینی حساسیت بسیار بالاتری نسبت به عمل اولیه بینی دارد. این جراحی با بیهوشی کامل انجام میگیرد. بنابراین شدت درد و ناراحتی با جراحی اول تفاوت چندانی نمی کند و ممکن ست در روزهای اول فقط درد برداشت از محل دنده یا گوش اندکی آزار دهنده باشد، دقت کنید جراحی ترمیمی بینی برای رسیدن به نتیجه دلخواه نیاز به همراهی بیمار دارد.

بهترین زمان برای انجام جراحی ترمیمی بینی

واقعیتی که وجود دارد این است که فاصله زمانی بین جراحی اولیه بینی و جراحی ترمیمی حداقل یکسال است. دلایل مختلفی باعث می شود که این فاصله زمانی رعایت شود.

اولین دلیل و مهم ترین دلیل این است که در این مدت هنوز بینی ترمیم کامل پیدا نکرده است و پوست بینی روی استخوان جوش نخورده است. بنابراین بینی در اثر برش های جدید احتمال آسیب پذیری بیشتری دارد. بنابراین باید این دوره بهبودی به طور کامل طی شود تا هیچ عارضه خطرناکی در پی برش های جدید و مجدد اتفاق نیفتد.

دومین دلیل این است که گاها افراد حساسیت های زیادی روی بینی دارند از این رو پزشک توصیه می کند که این مدت زمان طی شود و تورم بینی به طور کامل از بین برود. در نهایت زمانی که نتیجه نهایی جراحی بینی آشکار شد در آن صورت فرد می تواند برای انجام یا عدم انجام جراحی ترمیمی تصمیم بگیرد.

بنابراین به این دلایل افراد باید حداقل ۲ سال صبر کنند.

آیا رسیدن به نتیجه در جراحی ترمیمی بینی زمان بیشتری می برد؟

در جراحی اولیه ساختمان اصلی بینی دست خورده می شود و بافت ها و پوست بینی آسیب دیده می شود. به همین دلیل جراحی ترمیمی بینی حتما سخت تر خواهد بود. به دلیل سخت تر بودن این جراحی نسبت به جراحی بینی اولیه زمان رسیدن به نتیجه ایده آل طولانی تر است.
بعلت حساس بودن جراحی ترمیمی بینی و وجود بافت آسیب دیده از عمل قبل، مدت زمان بهبودی پس از عمل افزایش می یابد. پوست های نازک حداقل ۶-۱۲ ماه و پوست های کلفت ممکن است تا ۲ سال زمان ببرد.

وجود قوز بینی

در اغلب بینی ها با فرم استخوانی ، وجود قوز بر روی بینی کاملا مشاهده می شود. چنانچه در رینوپلاستی اولیه ، جراح دارای مهارت کافی جهت برطرف نمودن قوز بینی نباشد و تیغه بینی به صورت اصولی و کامل ترمیم نشود همچنان قوز بر قوت خود باقی خواهد ماند. توجه به این نکته بسیار ضروری است که پس از گذشت مدت زمان کافی که تقریبا یک سال است ، فرد باید صبر نماید تا کاملا ورم بینی از بین برود و سپس جهت جراحی بینی ترمیمی تصمیم بگیرد زیرا ممکن است ورم در ناحیه تیغه بینی با قوز و برآمدگی آن اشتباه گرفته شده باشد.

بد فرم شدن بینی

دفرمه شدن بینی ، می تواند یکی از علل اصلی برای انجام جراحی بینی ثانویه در نظر گرفته شود. این مشکل می تواند اعتماد به نفس فرد را به طور کامل تحت شعاع قرار دهد و بیمار تصمیم بگیرد که برای عمل رتوش بینی اقدام نماید. دفرمه شدن بینی نیز ممکن است به علت عدم مهارت و تجربه کافی پزشک رخ دهد.

عدم تناسب بینی با صورت

در مشاوره قبل از عمل اولیه ، ممکن است فرد به داشتن فرم خاصی از بینی از قبیل بینی فانتزی یا نیمه فانتزی پافشاری نماید. این بینی ها با فرم بینی های گوشتی اصلا مطابقت نخواهند داشت زیرا از نظر زیبایی شناختی ، بینی نیاز است با سایر اجزای صورت کاملا تناسب داشته باشد. در صورتی که جراح به خواسته فرد بیشتر از اصول زیبایی توجه نماید ، مشکل عدم تناسب و زوایای بینی با اعضای صورت مانند گونه ها و چشم ها و غیره رخ می دهد و در مجموع نتیجه نهایی رضایت بخش نخواهد بود.

مشکلات تنفسی

داشتن مشکلات تنفسی یکی دیگر از عواملی بوده که ممکن است فرد به اجبار و تنها با هدف درمان و رفع این مشکل ، نیاز به جراحی بینی ترمیمی داشته باشد. به طور مثال ممکن است فرد اظهار نماید حس بویایی خود را به طور کامل از دست داده است و یا در هنگام نفس کشیدن ، صدای بینی او آزاردهنده شده باشد. این مشکلات در صورتی اتفاق خواهند افتاد که در حین عمل ، جراح در بافت های بینی اصلاحاتی را ایجاد می نماید تا فرم بینی به شکلی مطلوب درآید اما در این حین ، احتمال آسیب وارد شدن به اعصاب موجود در بینی نیز وجود دارد. چنانچه اعصاب بویایی فرد به طور کامل از بین رفته باشند ، درمان خاصی نمی شود برای بیمار انجام داد اما رفع مشکلات تنفسی فرد با عمل ثانویه بینی امکان پذیر است.

افتادگی نوک بینی

در بینی های گوشتی به علت اینکه پوست ضخیمی دارند و همین پوست منجر به فشار به نوک بینی و افتادگی آن می شود احتمال افتادگی بینی بیشتر خواهد بود. در بینی های گوشتی ، دکتر باستانی نژاد سعی می کند غضروف ناحیه تیپ بینی را تقویت نماید تا از افتادگی آن جلوگیری کند اما اگر این مساله به طرز صحیح و اصولی رعایت نشده باشد ، انجام جراحی بینی ترمیمی ضروری می شود.

عدم تقارن در سوراخ های بینی

تقارن داشتن تمام قسمت های بینی و همچنین سوراخ ها برای تمام افرادی که تصمیم به جراحی بینی گرفته اند ، یکی از مواردی است که باید به آن توجه نمود. اما توجه به این نکته ضروری است که تقارن صد در صدی در سوراخ های بینی و فرم نهایی آن ایجاد نخواهد شد البته جراح سعی می کند تا بالاترین حد ممکن فرم بینی را به فرمی دلخواه و مطلوب در بیاورد و سوراخ های بینی قرینه باشند.

اگر جراح بینی حاذقی برای راینوپلاستی انتخاب کرده باشید از اختلالاتی مانند کجی بینی، مشکلات فانکشنال، متقارن نشدن سوراخ ها و غیره در امان خواهید بود و نیاز به جراحی بینی ثانویه تنها به خواست شخصی شما قابل انجام می شود. برای اینکه ایرادات مرتفع شوند راهکارهای متنوعی وجود دارد که یکی از آن ها سوهان کشی بینی است. برای رفع برآمدگی های استخوان که شدت زیادی ندارند، سوهان کشیدن اقدامی مناسب شمرده می شود. این تکنیک که با نام رسپینگ نیز شناخته می شود برای از بین بردن قوز خفیف روی تیغه بینی به کار گرفته می شود. ابزار مورد استفاده سوهانی ظریف است که بر روی استخوان کشیده می شود تا برآمدگی استخوان اضافی از بین برود. موفقیت نتیجه بینی ترمیمی به واسطه سوهان کشی علاوه بر تخصص جراح بینی، به اشراف زیاد ایشان بر اصول زیبایی شناختی نیز بستگی دارد. حتی وجود یک دهم میلیمتر استخوان اضافی منجر به ناهمواری قابل مشاهده ای می شود که نتیجه را تحت شعاع قرار می دهد.

جای بخیه ها در جراحی بینی ترمیمی

با توجه به اینکه در تکنیک باز جراحی ثانویه بینی ، برش هایی در ناحیه کلوملا و کنار بینی و محل برداشت دنده روی قفسه سینه زده می شود ، بنابراین لزوم بخیه در این نواحی ضروی خواهد بود. در صورتی که این بخیه ها با مهارت و ظرافت ایجاد شوند جای ان ها به مرور محو خواهد شد و همچنین استفاده از کرم های ترمیم کننده جای زخم و اسکار می تواند در بهبود این گونه از زخم ها روند بهبود ان ها را تسریع نماید. بنابراین در جلسه بعد از عمل ثانویه بینی ، حتما از جراح خود در مورد مراقبت ها از جای بخیه و نوع کرم پیشنهادی وی راهنمایی و مشورت بگیرید.



نیاز به پیوند گرافت های طبیعی و مصنوعی در جراحی ترمیمی

در صورتی که نقص بینی بعد از رینوپلاستی اولیه زیاد باشد نیاز است دکتر باستاتی نژاد با کمک پیوند غضروف دنده به رفع ایرادات بینی فرد بپردازد. این گرافت ها را می توان از گوش و دنده خود فرد استخراج کرد.

ترمیم بینی بدون جراحی بینی ترمیمی

امروزه تبلیغات زیادی در مورد بهبود فرم ظاهری بینی با روش های غیر جراحی وجود دارد اما باید دانست که به جز تکنیک جراحی ، روش دیگری برای بهبود فرم ظاهری بینی نخواهد بود. بنابراین روش های کوچک کردن بینی با لیزر یا دستگاه های فرم دهنده بینی صرفا هزینه هایی است که نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت. این مورد در خصوص جراحی بینی ثانویه نیز صادق است. تنها روش برطرف نمودن ایرادات با کمک جراحی با تکنیک های باز و بسته خواهد بود و فقط در صورتی که قوز بینی رفع نشده باشد می توان از تکنیک رسپینگ یا سوهان کشیدن تیغه بینی استفاده کرد که همین عمل سوهان کشیدن نیز زیر مجموعه ای از جراحی زیبایی بینی می باشد.

مهم ترین نکته در رابطه با جراحی ترمیمی بینی

شما باید بدانید که هیچ جراحی نمی تواند نتیجه ی جراحی ترمیمی بینی را تضمین کند.
اگر به فکر انجام جراحی ترمیمی بینی افتاده اید، در قدم اول از این نکته اطمینان حاصل کنید جراح ترمیمی بینی انتخابی شما تجربه ی کافی در زمینه انجام جراحی بینی را دارد.
جراحان بینی با تجربه قطعا تعداد کیس ترمیم بینی بیشتری را دیده اند و به همین دلیل در این زمینه مهارت بالایی را کسب کرده اند.
استفاده از روش های مختلف برای شبیه سازی شکل بینی بعد از عمل نیز یکی از راه ها برای نشان دادن نتایج احتمالی به بیمار است.
اما باید دقت داشته باشید که تمام این روش ها بر پایه ی حدس و گمان بوده و تقریبی هستند چون صورت ما از پیکسل های دو بعدی دیجیتالی شکل نگرفته ست و دارای بافت و پوست و خون می باشد در پایان، تصمیم شما برای انجام جراحی ترمیمی بینی کاملا شخصی است. انتخاب یک جراح ترمیم بینی با تجربه که دارای سوابق و فعالیت های قابل قبولی است، می تواند بزرگ ترین شانس شما برای گرفتن نتیجه ی هر چه بهتر از عمل ترمیم بینی باشد.
بسیاری از افرادی که از نتیجه ی جراحی بینی اولیه ی خود راضی نیستند، می توانند با توجه به نکاتی که در این مقاله ارائه شد، نتیجه ی قابل قبولی از جراحی ترمیمی بینی خود بگیرند.

نقش جراح در نتیجه جراحی ترمیمی بینی چیست؟

همانطور که در جراحی بینی تخصص و تبحر پزشک بسیار اهمیت دارد و شما بسیار کمتر و در موارد خاص تری نیاز به جراحی دوباره پیدا می کنید. در عمل جراحی ترمیمی بینی نیز اگر جراح خود را به درستی انتخاب نکرده باشید ممکن است باز هم نیاز به جراحی مجدد داشته باشید. تبجر پزشک، داشتن نمونه کارهای موفق، تخصص بالای جراح، داشتن اخلاق و برخورد حرفه ای با بیمار، صبر و حوصله در راهنمایی بیشتر بیمار، تنوع در عمل با توجه به شناخت و آناتومی صورت هر فرد از جمله موارد بسیار مهمی است که می تواند به شما برای داشتن یک بینی متناسب با صورتتان بسیار کمک کند.

در صورت انجام مناسب عمل جراحی ترمیمی بینی، مواردی وجود دارند که بر نتیجه‌ی نهایی اثرات مهمی می گذارند. از جمله این اثرات مهم می توان به موارد اشاره شده در زیر توجه نمود: – غیرقابل پیش بینی بودن تشکیل بافت اسکار پس از عمل دوم – جا به ‌جا شدن بافت های غضروفی به کار رفته – جذب غیرهمگون بافت های به کار رفته – وجود ورم زیاد

 

اگر مجبور به انجام عمل دوم شدید، با کنترل احساسات، علم کافی و مشورت با جراح ماهر بهترین تصمیم را بگیرید. به طور کل می توان گفت، عمل جراحی ترمیمی بینی عمل بسیار سخت و پیچیده ای می باشد که فرد به علت این که از عمل قبلی خود راضی نیست و یا دنبال فرم و شکل بهتری است انجام می دهد. در نظر بگیرید این عمل زمان بیشتری می برد و دوره ی بهبودی طولانی تری دارد. از این رو انتخاب پزشک ماهر بسیار مهم می باشد.

هزینه جراحی ترمیمی بینی

یکی از مهم ترین نگرانی های افراد این است که تصور می کنند که مجددا باید هزینه های جراحی بینی را به پزشک پرداخت کنند.

اما این مساله کاملا مشخص نیست. زیرا که گاها به دلیل این که مشکلات ایجاد شده به پزشک جراح باز می گردد توافق می کنند که دستمز دریافت نشود ولی سایر هزینه های بیمارستانی و جراحی باید پرداخت شود.

در مواردی هم که افراد به جراحان دیگر مراجعه می کنند پزشکان با توجه به میزان مشکلاتی که روی بینی ایجاد شده است و نیز بسته به میزان تخصصی که دارند هزینه هایی متغیر را برای انجام جراحی ترمیمی بینی دریافت می کنند. تمامی این هزینه ها بعد از بررسی ها و معاینات دقیق تعیین می شود. از این رو بهتر است که ابتدائا تحت معاینات قرار گیرید سپس برای انجام آن اقدام کنید.

جراحی بینی ترمیمی یکی از انواع جراحی های بینی است که تا حد زیادی از حساسیت ویژه ای برخوردار است. زیرا که این جراحی برای کسانی انجام می شود که یک مرتبه تحت عمل بینی قرار گرفته اند و بعد از مشاهده نتیجه جراحی به دلایل مختلف تصمیم دارند جراحی بینی را مجدد تکرار کنند

اشتراک گذاری :

مقالات بیشتر :