اقدامات قبل از جراحی بینی که باید بدانید

اقدامات قبل جراحی بینی

جراحی بینی ، نوعی جراحی پلاستیک نسبتا پیچیده و دشوار است که دستیابی به نتایج موفقیت آمیز از آن ، در گرو انتخاب یک جراح بینی ماهر و حاذق می باشد. از دیگر مواردی که در کسب نتایج مطلوب از این عمل اثر گذارند و نباید نسبت به آن ها بی توجه بود ، رعایت اقدامات قبل از جراحی بینی ، و مراقبت های پس از این عمل جراحی می باشد ؛ لذا اکیدا توصیه می شود نسبت به رعایت این دستورالعمل ها توجه نمایید ؛ تا به نتایج ایده آل خود از جراحی دست یابید. در مقاله پیش رو از دکتر شاهین باستانی نژاد بهترین جراح بینی تهران ، به شرح مهم ترین دستورات و اقدامات قبل از عمل بینی پرداخته شده است ؛ اما پیش از پرداختن به این مقوله بهتر است با اهداف این رویکرد آشنا شوید. این پروسه به منظور دستیابی به تعادل بینی با اجزای صورت ، تغییر عرض پل بینی ، بهبود نمایه بینی شامل برداشتن قوز یا افتادگی بینی ، شکل دهی نوک بینی ، تغییر زاویه بینی و لب انجام می شود.

بهترین سن برای عمل بینی

نوجوانان به ظاهر صورت خود اهمیت زیادی می دهند. پس عجیب نیست که جراحی بینی در میان این گروه سنی طرفداران زیادی داشته باشد. هم برای بیماران نوجوان و برای جراحان آنها مهم است که مطمئن شوند آیا تغییر شکل بینی می تواند گزینه مناسب در حوزه زیبایی باشد؟ پزشکان در این موارد باید مطمئن شوند که تصمیم گیری برای انجام جراحی زیبایی بینی، انتخاب بیمار است، نه نتیجه فشار همسالان و والدین صفحات رشدی که در بینی باعث رشد استخوان می شود در دختران تا ۱۵ سالگی و در پسران در ۱۷ سالگی بسته می شود، بنابراین سن مجاز عمل جراحی بینی در دختران حدود ۱۶ سال و در پسران ۱۷ می باشد. نکته قابل توجه اینکه پسر و دختر زیر سن قانونی (۱۸ سال) نمی توانند بدون اذن ولی، عمل زیبایی بینی انجام دهند و باید با اجازه پدر ( قیم قانونی) عمل انجام شود. لازم به ذکر است در جدید ترین مصوبه های قانونی جراحی افراد زیر ۱۸ سال حتی با اذن والدین ممنوع می باشد 🙏🏻

انتخاب جراح بینی

پس از تصمیم گیری قطعی برای انجام این عمل ، اولین گام انتخاب جراح است. می تواند گفت این مرحله مهم ترین مورد از اقدامات قبل از جراحی بینی به حساب می آید. چرا ؟ به این دلیل که جراح در تمامی مراحل عمل ، از جمله قبل ، حین و بعد از پروسه نقش اساسی و پررنگی دارد ؛ بنابراین هر چه جراح انتخابی شما با تجربه و متبحر تر باشد ؛ مطمئنا فرایند جراحی بهتر طی می شود. برای انتخاب کردن دکتر عمل بینی خود باید موارد زیر را در نظر بگیرید :

  • میزان تخصص و تجربه ایشان در انجام انواع جراحی
  • میزان رضایت مراجعه کنندگان پیشین ایشان
  • نحوه برخورد جراح با بیماران خود
  • میزان مسئولیت پذیری دکتر

چگونه جراح مناسب خود انتخاب کنیم ؟

به طور طبیعی، بیماران باید پزشکی انتخاب کنند که شهرت خوبی در موفقیت دارد زیرا این پزشک تجربه زیادی در انجام عمل بینی نیز دارد.

جراحی زیبایی بینی  فرایندی بسیار شخصی است که می تواند بر سلامت ذهنی فرد و ظاهر او تاثیر بگذارد. بنابراین، بسیار مهم است که بیماران جراحی انتخاب کنند که با او احساس راحتی می کنند؛ پزشکی که دغدغه هایشان را درک و به نگرانی هایشان توجه کند و طرح درمانی برای رسیدن به نتیجه مطلوب برنامه ریزی کند.

بیماران هرگز نباید به وعده های غیر واقعی یا تحت فشار قرار گرفتن برای جراحی های غیر معمول تن دهند.

علاوه بر این، تقریبا تمام پزشکان از کارهای قبلی خود آلبوم عکس دارند ؛بیماران باید این مجموعه عکس ها را دقیقا بررسی کنند و از خودشان بپرسند:

• آیا رویکرد زیبایی شناسی این دکتر را دوست دارم؟
• آیا نتایج طبیعی به نظر می رسد؟
• آیا می توانم خودم را در این منظر ببینم؟
• آیا عکس ها به خوبی گویای نتیجه کار بوده و از زوایای مختلف گرفته شده اند؟

بیماران با پیروی از این دستورالعمل ها و انتخاب پزشکی که با او احساس راحتی دارند، می توانند به نتیجه مطلوب برسند

اقدامات قبل از جراحی بینی به شرح ذیل می باشد:

  • در راستای عمل ، پیش از هر چیز در جلسه مشاوره شرکت کنید.
  • خواسته ها و انتظارات خود از جراحی را با جراح بینی درمیان بگذارید
  • از پزشک خود بخواهید شما را از فرآیند جراحی آگاه سازد ، چرا که غالبا افراد از این جراحی تصوری اشتباه داشته و آن را یک جراحی ترسناک قلمداد می کنند ؛ لذا دچار تشویش و اضطراب می شوند.
  • در خصوص این که چه نوع مدل بینی ، مناسب فرم صورت شماست از پزشک خود سوال کنید.
  • توجه داشته باشید که در جلسه مشاوره ، بهترین جراح بینی تهران  از سوابق پزشکی شما و داروهایی که مصرف می کنید سوالاتی خواهد پرسید.
  • جراح به منظور اطمینان از وضعیت سلامت جسمانی شما ، آزمایشات مخصوص و در صورت صلاحدید سی تی اسکن تجویز خواهند نمود که باید همه را انجام داده و نتیجه را در اختیار ایشان بگذارید.
  • قبل از جراحی ، عکس هایی از زوایای مختلف از چهره شما تهیه شده و در پرونده تان ثبت می شود.
  • شب قبل از جراحی حتما باید دوش بگیرید ، زیرا جهت جلوگیری از خیس شدن پانسمان بینی تا چند روز بعد از عمل ؛ دوش گرفتن برای شما ممنوع خواهد بود.

اهمیت مشاوره پیش از عمل

بعد از اینکه جراح تان را انتخاب کردید ، از سوی ایشان وقتی برای مشاوره معین می شود. اهمیت این جلسه در  اقدامات قبل از جراحی بینی بسیار حائز اهمیت است. زیرا طی این جلسه موارد مهم و مرتبط با عمل مشخص می گردند ؛ از جمله :

  • مناسب یا نامناسب بودن فرد برای عمل به لحاظ ذهنی و جسمی
  • بررسی انتظارات و خواسته های بیمار از عمل و این که تا چه حد معقولانه هستند
  • ارائه توصیه های پزشکی قبل از عمل و لزوم رعایت ان ها
  • توصیف دوره ریکاوری و عوارض احتمالی که ممکن است نمود پیدا کنند
  • در اختیار گذاشتن نکات مراقبتی بعد از عمل به جهت جلوگیری از بروز عارضه

تمامی موارد فوق در به انجام رسیدن روند عمل و حتی نتیجه ای که در پایان بدست می آید تاثیر گذار هستند.

نکته : اقدامات قبل از عمل بینی به همان اندازه مراقبت بعد اهمیت دارند. به طور مثال اگر فرد قبل از جراحی دارو نامناسبی را مصرف کند ، ممکن است بدن او در حین به انجام رسیدن عمل جراحی از خود واکنش منفی نشان دهد.

نکات و اقدامات قبل از جراحی بینی

  • باید از دو هفته قبل از عمل از مصرف برخی داروهای خاص که سبب رقیق شدن خون شده و در نتیجه منجر به افزایش ریسک خونریزی می شوند ؛ نظیر آسپرین ، ایبوپروفن ، ناپروکسن ، مکمل های گیاهی ، داروهای ضد التهاب فاقد استروئید و به طور کلی هر گونه دارویی که حاوی این ترکیبات باشد ؛ خودداری شود.
  • از دو هفته قبل از پروسه ، از نوشیدن الکل و استعمال دخانیات اجتناب نمایید ؛ زیرا الکل و نیکوتین سبب ایجاد اختلال در اکسیژن رسانی به خون شده و سلامت فرد را در حین عمل تهدید می کنند ؛ همچنین مصرف این موارد ، روند بهبود را به تاخیر انداخته و منجر به طولانی شدن روند ترمیم زخم می شوند.
  • انجام این عمل در طول دوران بارداری ممنوع است و حداقل تا 2 ماه پس از زایمان باید انجام این عمل جراحی را به تاخیر انداخت ؛ لذا خانم ها باید قبل از اقدام به انجام این فرآیند ، آزمایش بارداری بدهند تا مطمئن شوند که باردار نیستند.
  • جهت پیشگیری از بروز خطر در حین این پروسه ، توصیه می شود که متقاضیان این عمل جراحی در روز عمل حتما ناشتا باشند و از 6 تا 8 ساعت قبل از جراحی چیزی نخورده و ننوشند.

 

این پروسیجر ؛ اقدامی بزرگ و ریسک پذیر است ، زیرا تغییرات ایجاد شده در صورت شما برای همیشه همراهتان خواهد بود ؛ بنابراین با دقت و صرف زمان مناسب تصمیم به عمل بگیرید.

در مراقبت های جراحی بینی، مراحل مختلفی وجود دارد که بیماران می توانند برای بهبود سریع جای عمل، کم کردن عوارض پس از جراحی و کاهش خطرات احتمالی انجام دهند.

۱) رژیم غذایی
در هفته های منتهی به هر عمل جراحی،  رعایت رژیم غذایی سالم برای بیماران مهم است. تغذیه مناسب باعث  سرعت در بهبودی و کاهش خطر ابتلا به عفونت می شود. به طور خاص، افراد باید حجم زیادی میوه و سبزیجات، دانه های غلات حاوی پروتئین مصرف کنند؛ مکمل های تغذیه نیز مفید هستند. پزشکان می توانند مکمل های خاصی از جمله ویتامین A، ویتامین C و بروملین را به کسانی که قصد انجام عمل زیبایی بینی را دارند، توصیه کنند.
همزمان متقاضیان عمل بینی باید از برخی مواد غذایی و مکمل های خاص که می تواند باعث کاهش سرعت بهبودی و عوارض جراحی می شود اجتناب کنند؛ به طور خاص، بیماران باید مکمل های حاوی ویتامین E، زنجبیل، گینگو و جینسنگ را استفاده نکنند؛ به علاوه  برخی از مکملهای هومیوپاتی و گیاهی می توانند عوارض ناشی از بیهوشی و همچنین خونریزی غیر طبیعی حین جراحی و در ریکاوری را ایجاد کنند، بنابراین بیماران قبل از هر تغذیه اضافه ای  باید با پزشک خود مشورت کنند. از آنجا که الکل می تواند توانایی کبد برای متابولیزه کردن صحیح را تحت تاثیر قرار دهد، بسیاری از پزشکان توصیه می کنند بیماران در هفته های پیش از جراحی خود، از نوشیدن مشروبات الکلی نیز خودداری کنند.

۲)داروها
در هنگام آماده شدن برای جراحی بینی، بیماران باید پزشکان خود را در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنند مطلع کنند. چرا که برخی از داروها  می توانند عوارض قبل یا بعد از عمل جراحی ایجاد کنند. پزشک می تواند به طور موقت برای بیمار دارویی جایگزین ایمن تجویز کند. به ویژه  بیماران باید از استفاده آسپرین، ایبوپروفن و رقیق کننده خون جلوگیری کنند

۳) مصرف دخانیات

یکی از اقدامات مهم قبل از جراحی بینی عدم مصرف دخانیات است. 

مصرف تنباکو جریان خون را در سراسر بدن کاهش می دهد. از آنجا که اکسیژن نمی تواند به سرعت به محل برش برسد، افراد سیگاری ممکن است زمان بیشتری برای بهبودی بعد از عمل نیاز  داشته و خطر ابتلا به عفونت و زخم های نامطلوب هم در آنها بیشتر است. اگرچه سیگاریها به طور خودکار از انجام عمل جراحی بینی رد صلاحیت نمی شوند، آنها باید حداقل دو هفته قبل و دو هفته بعد از عمل جراحی سیگار و قلیان را کنار بگذارند.

۴) آماده سازی برای بهبود
بهبود جراحی بینی ممکن است چندین هفته طول بکشد و بیماران باید بر اساس مدت زمان بهبودی آمادگی لازم داشته باشند. به طور خاص، آنها باید حداقل دو هفته از کار خود بگذرند و در صورت امکان، کسی را پیدا کنند که بتواند برای چند روز به آنها کمک کند تا به کارهای روزانه شان برسند. پس از جراحی بینی، جویدن می تواند اذیت کننده باشد، بنابراین بیماران باید چند روز اول غذای نرم بخورند.

شب قبل از انجام عمل جراحی، بیماران باید استراحت خوبی داشته باشند و بعد از نیمه شب دیگر چیزی نخورند. قبل از آمدن به بیمارستان یا مرکز جراحی باید موهای خود را برای جلوگیری از ایجاد آلودگی باکتری ها شستشو دهند. به علاوه، آنها باید از آرایش و دیگر محصولات آرایشی اجتناب کنند.

اشتراک گذاری :

مقالات بیشتر :