عمل جراحی بینی کج

جراحی بینی کج : بینی کج به بینی ای اطلاق می شود که یک خط صاف و عمود به سمت پایین مرکز صورت را دنبال نمی کند ؛ این نوع بینی ، یا خمیده است یا این که دارای پیچش است. ( رفع کجی بینی )

میزان کج بودن بینی ، بسته به علت آن می تواند بسیار جزئی بوده یا کاملا مشهود باشد.

با این که بینی کج ، معمولا بر روی جنبه زیبایی صورت اثر گذار است ؛ اما گاهی می تواند بر تنفس نیز تاثیر بگذارد.

دلایل ایجاد بینی کج

قبل از آن که گزینه های درمان را بررسی کنیم ، مهم است که بدانیم چه چیز موجب کج شدن بینی شده است.

جراحی بینی کج

به طور کلی به دو دلیل بینی دچار کجی می گردد.

• مورد اول ؛ به دنبال سیستم پیچیده استخوان ها ، غضروف و بافت تشکیل دهنده بینی ایجاد می شود.

باید توجه داشت که کجی بینی ناشی از مورد اول ، می تواند به چند علت باشد از جمله :

• نارسایی مادرزادی
      • جراحی ناموفق بینی
      • عفونت های شدید
      • جراحت مانند شکستن بینی
  • مورد دوم ؛ در پی انحراف تیغه بینی رخ می دهد. ( تیغه بینی یا اصطلاحا سپتوم ، دیواره داخلی بینی است­ که حفره راست و چپ بینی را از هم جدا می کند.

اگر دچار انحراف تیغه بینی هستید ؛ بدین معنی است که دیواره داخلی بینی شما ، به یک طرف متمایل است و در نتیجه ، یک طرف بینی شما و گاها هر دو طرف بینی تان مختصری دچار انسداد می باشد.

لازم به ذکر است که انحراف تیغه بینی در برخی موارد از حین تولد وجود داشته و در مواردی دیگر بر اثر ضربه به بینی ایجاد می شود.

به هر حال ، علت کجی بینی هر چه که باشد ، نیازمند جراحی بینی کج می باشد که برای درمان تغییر شکل بینی و رفع کجی بینی انجام می شود.

جراحی بینی کج ، با سختی قابل توجهی همراه بوده و در واقع چالشی در جراحی بینی محسوب می گردد.

جراحی بینی کج

مراقبت های بعد از جراحی بینی کج

دوره نقاهت این عمل نیز مانند سایر جراحی های بینی است.

در این جراحی ، بافت غضروف و استخوان و ضخامت پوست بینی ؛ موثرترین مولفه در دوره نقاهت هستند. به طوری که در بیماران با ساختار پوست نازک ، دوره بهبودی کمی سریعتر خواهد بود ؛ چرا که در چنین بینی هایی ، پوست سریعتر اسکلت بینی را خواهد پوشاند.

• پس از جراحی بینی ، بینی گچ گرفته می شود که یک هفته روی بینی می ماند تا آن را در جای جدید خود ثابت نگه دارد.
  • دو روز اول بعد از جراحی بینی کج ، درد ملایمی را تجربه خواهید کرد ؛ که با مصرف داروهای تجویز شده تسکین و التیام می یابد.
  • کبودی و تورم پس از جراحی بینی کج ، امری طبیعی است و بعد از 2 تا 3 روز از بین می رود.
  • بعد از جراحی بینی کج ، افراد باید حداقل دو هفته در منزل استراحت نمایند و مراقب باشند که سرما نخورند ؛ زیرا سرما خوردگی منجر به عفونت می شود.
  • از انجام ورزش ، حمام داغ یا خم شدن پس از جراحی بینی کج پرهیز کنید.

توجه داشته باشید بینی شما برای آن که به حالت عادی باز گردد ، ماه ها طول می کشد و برای دیدن نتیجه نهایی جراحی بینی باید چند ماه صبر کنید.