آیا ترشحات سینوس ها بیماری ریوی را بدتر می کند ؟

برای پاسخ به این پرسش که آیا ترشحات سینوس ها بیماری ریوی را بدتر می کند ، باید بگوییم که سینوزیت ، یکی از شایع ترین بیماری ها بویژه در فصول سرد محسوب می شود. چنانچه سينوزيت ، چرکی بوده و به درستی درمان نگردد ؛ می تواند سبب ایجاد عفونت در سینوس ها شده و با ورود به ریه ها منجر به بیماری های ریوی و بروز برونشیت گردد.

علائم هشدار دهنده سینوزیت

به طور کلی عفونی شدن سینوس ها می تواند منجر به ابتلا به سینوزیت شود. نشانه های زیر می توانند علائم هشداردهنده ابتلا به سینوزیت باشند :

• گرفتگی بینی
  • بروز ترشحات چرکی از بینی
  • دفع خلط
  • بروز ترشحات در پشت حلق
  • احساس سنگینی در بینی
  • احساس سردرد

آیا ترشحات سینوس ها بیماری ریوی را بدتر می کند

ارتباط سینوزیت با بیماری های ریوی

‌چنانچه افراد با علائم هشدار دهنده سینوزیت که در بالا به آن اشاره نمودیم ، مواجه شوند ؛ نباید نسبت به آن ها بی تفاوت باشند و آن را جزو علائم ساده سرماخوردگی تلقی کنند ، چرا که این علائم می توانند بیانگر ابتلا به سینوزیت باشند و به مرور زمان ، فرد را در معرض ابتلا به آسم قرار دهند و نهایتا منجر به ابتلای فرد به بیماری های ریوی شده و در صورت عدم درمان ، به تخریب بافت ریه بیانجامند.

مطالعات انجام شده ، ارتباط بین عفونت های سینوسی و بیماری های ریوی و آسم ، را تایید می کنند.

علت این مسئله را می توان در دو فرضیه برسی نمود :

1. اول این که مخاط بینی ، سینوس ها و ریه ها یکسان نبوده و درگیری هر دو تحت شرایط یکسان انجام خواهد شد.
  2. دوم این که وقتی بیماران در وضعیت خواب قرار می گیرند ، ترشحات بینی و سینوس به داخل ریه سرازیر خواهد شد.

این مسئله در مقالات جدیدی در مجله معتبر International Forum of Allergy & Rhinology ، به چاپ رسیده است.

درمان سینوزیت

در ارتباط با درمان سینوزیت باید خاطر نشان نمود که در صورت ابتلا به این بیماری باید از مصرف خودسرانه دارو اجتناب کرد ، زیرا مصرف خودسرانه دارو می تواند سبب ایجاد مقاومت در مقابل درمان شده و حتی موجب بروز عوارض جبران ناپذیر نیز گردد.

آیا ترشحات سینوس ها بیماری ریوی را بدتر می کند

برای درمان عفونت های سینوسی و آسم ، راهکارهای درمانی متعددی وجود دارد ؛ البته در مراحل اولیه ، پزشک از طریق دارو درمانی اقدام به درمان بیمار می نماید.

در مواردی که نیاز به درمان های اساسی تری وجود داشته باشد ؛ ممکن است پزشک متخصص ، انجام جراحی را برای درمان پیشنهاد نماید.

در نهایت برای پاسخ به پرسشی که در ابتدای مقاله پرسیده شد ، آیا ترشحات سینوس ها بیماری ریوی را بدتر می کند ؟ باید پاسخ زیر را ارائه نمود :

ارتباط میان سینوزیت مزمن و بیماری های ریوی و آسم ، زمان زیادی است که به اثبات رسیده ؛ به طوری که افراد مبتلا آسم پس از انجام جراحی آندوسکوپیک سینوس به مراتب با بهبود وضعیت عملکرد ریوی خود مواجه شده اند.

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان تماس بگیرید